Pressmeddelande - SMP Parts AB lanserar den optimala lösningen för hög säkerhet och prestanda

23 maj

SMP Parts AB lanserar den optimala lösningen för hög säkerhet och prestanda – en kombination av tiltrotatorn Swingotilt® och snabbfästet HardLock®.

Swingotilt®- och HardLock®-duon har byggts för nordiska förhållanden och gör det omöjliga möjligt för dina maskiner, med garanterat grepp i de tuffaste situationerna. Den unika hydrauliska lösningen finns nu tillgänglig på marknaden. Kombinationen Swingotilt® och HardLock® ger bättre säkerhet och produktivitet, vilket innebär att mer komplicerade arbetsuppgifter kan utföras och bättre resultat uppnås, allt för en ökad lönsamhet. Den unika lösningen ger extrem flexibilitet och ökad säkerhet för grävlastare och grävmaskiner, från 3 till 30 ton.

Med den banbrytande Swingotilt® kan grävmaskinens redskap roteras ändlöst och lutas upp till 40°, oavsett riktning. Det betyder att redskapen smidigt kan passera olika hinder och att det blir enklare att lossa laster, planera och lyfta. Behovet av förflyttning och manuell assistans minskar radikalt. Swingotilt® höjer säkerheten för både förare och de som befinner sig omkring grävmaskinen. Swingotilt® förvandlar grävmaskinen till en mycket flexibel redskapsbärare. Med Swingotilt® breddas maskinens användningsområde, vilket bidrar till högre lönsamhet.

Det hydrauliska snabbfästet HardLock® togs fram då branschen efterfrågade en lösning som gav ett säkert grepp mellan arm och skopa eller redskap. Säkerhetslåset är helt hydraul-mekaniskt, utan några elektroniska funktioner, och är utrustat med dubbla låsanordningar, för att ge ett optimalt grepp. Snabbfästet har ett traditionellt, låsbart knivkilssystem, vilket ger ökad säkerhet med sitt tätt åtsittande grepp. Designen av snabbfästet baseras på de vändbara S-modellerna och har dubbellåsande element som garanterar mindre slitage och glapp mellan lås och redskap.

SMP premiärvisar den optimala säkerhetslösningen – kombinationen av Swingotilt® och HardLock® – på maskinmässan MaskinExpo 2014, den 22-24 maj på evenemangsområdet Stoxa i Stockholm.
SMP ställer ut i montrarna 1154 och 1156.

Mer information:

Tom Sahlén, SMP Parts AB                                                Sven Martinsen, SMP Parts AB, Norge

Försäljningschef Sverige                                                     Försäljningschef Norge

Tel: +46 (0)70 3984099, e-post: tom@smpparts.com          Tel: +47 (0)328 75850, e-post: info@smpparts.com

Mikael Falk, SMP Parts AB                                                  Franz Bellinghausen, SMP Parts Gmbh, Tyskland

Regional försäljning, Sverige och export                             Försäljningschef Tyskland

Tel: +46 (0)70 5508168, e-post: micke@smpparts.com      Tel: +49 (0)2152 5566933, e-post: info@smpparts.de

Charlie Svantesson, SMP Parts AB

Regional försäljning, Sverige syd

Tel: +46 (0)76 8403211, e-post: charlie@smpparts.com

SMP Parts AB är en ledande konstruktör och tillverkare av utrustning och redskap av hög kvalitet för grävmaskiner och grävlastare. SMP har tagit fram Swingotilt® och lanserade nyligen säkerhetslösningen HardLock®. Med över 30 års erfarenhet i branschen har SMP kunskap och expertis för att erbjuda och leverera helhetslösningar och kompletta redskapspaket. SMP har marknadens bredaste sortiment av grävtillbehör, snabbkopplingar, skopor och liknande redskap. SMP Parts AB har auktoriserade återförsäljare med service och kundstöd i Europa och Nordamerika. www.smpparts.com